Nieuw in de praktijk: eAttest

30-10-18Ga naar nieuwsoverzicht

Vanaf 2 november 2018 starten we in de praktijk met eAttest voor alle consultaties (niet voor huisbezoeken).

eAttest is de elektronische vervanging van het 'getuigschrift voor verstrekte hulp': het witte (of groene) blaadje dat je op het einde van de consultatie mee naar huis kreeg om bij het ziekenfonds een terugbetaling van je dokterskosten te vragen. Dit briefje verdwijnt, samen met je opdracht om het aan het ziekenfonds te bezorgen.

Wat gebeurt er in de plaats?
Tijdens je consultatie stuurt de arts een digitaal attest rechtstreeks naar de mutualiteit, waar het binnen enkele seconden wordt goedgekeurd. Als alles goed loopt, krijg je binnen de 72 uur terugbetaling van je gemaakte kosten. Je hoeft zelf niks te doen. Van de arts krijg je wel een bewijsstuk van betaling mee, met daarop een code waarmee je bij het ziekenfonds je betaling kan opvolgen.

Betalen blijft wel op de zelfde manier verlopen: behalve voor wie recht heeft op de derdebetalersregeling (en dus enkel het remgeld betaalt), blijft een gewone consultatie €25,50 kosten (na 18u €29,50).
Betalen kan enkel cash, niet met de kaart. Bij dr Dendoncker en dr Vanroose kan ook met de Bancontact-app of met je online banking app (met QRcode scanner) betaald worden.